Autorzy prezentowanych artykułów mierzą się z wyzwaniami, przed jakimi stoją i jakie ewokują zarówno design, jak i jego badania na wielu różnych poziomach i w kontekście odmiennych tradycji badawczych. Podejmują refleksję nad pojęciem i celami designu, specyfiką wiedzy i procedur designerskich, rekonfiguracją modelu uprawiania historii designu, formułą badań kultury designu, jego obecnym statusem i recepcją, kształtem poszczególnych dyscyplin projektowania, nowymi możliwościami, jakie przed designem otwiera rozproszona społeczna kreatywność, konkretnymi strategiami designerskimi czy wreszcie jego promocją i kontekstem instytucjonalnym. Skala rozpiętości tych analiz w pewnym sensie odzwierciedla złożoność interdyscyplinarnej i rozproszonej przestrzeni badań współczesnego designu.
POPRZEDNIE NUMERY CZASOPISMA DOSTĘPNE W SEKCJI "NUMERY ARCHIWALNE"
Kwartalnik Kultura Współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka wydawany jest nieprzerwanie od 1993 roku – najpierw przez Instytut Kultury, a od 2003 roku przez Narodowe Centrum Kultury. Pismo jest forum Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, które sprawuje pieczę nad jego zawartością. Zachowując status kwartalnika naukowego, periodyk wpisuje się w najbardziej aktualne debaty poświęcone kulturze, naukom o kulturze, jak również zjawiskom około kulturowym. Jest otwarty na inne środowiska opiniotwórcze w kraju i za granicą, pragnie być płaszczyzną wymiany myśli i dyskusji wykraczających poza Akademię. Na poszczególne numery kwartalnika składają się artykuły o charakterze teoretycznym i metodologicznym, omawiające współczesne problemy kultury kontekstach historiozoficznych, socjologicznych i praktycznych. Opracowanie koncepcji merytorycznej kolejnych numerów i ich redakcja naukowa powierzane są naukowcom reprezentującym różne środowiska akademickie, z różnych punktów widzenia analizującym problemy kultury współczesnej. Radę naukową pisma tworzą profesorowie: Stefan Bednarek, Erika Fischer-Lichte, Knut Andreas Grimstad, Bohdan Jung, Ralf Konersmann, Ewa Kosowska, Ewa Rewers, Paweł Rodak i Anna Wieczorkiewicz. Redaktorem naczelnym Kultury Współczesnej jest od roku 2006 profesor Andrzej Gwóźdź z Uniwersytetu Śląskiego.