"""Między 1941 a 1944 rokiem na okupowanych przez nazistów terenach radzieckich (...) zgładzono półtora miliona Żydów. Tak wielka liczba i ogrom cierpienia towarzyszącego tej zbrodni są niemal niemożliwe do wyobrażenia. Być może na początku najlepiej pomyśleć o jednej osobie, jednym członku rodziny, jednym dziecku zamordowanym półtora miliona razy w miastach, miasteczkach i lasach Białorusi...""
Dzień...
To opowieść, jakich mało: epos o wytrwałości w obliczu zniszczenia, umiejętności przeżycia w czasach prześladowań, radości w czasach żalu, smakowania życia wbrew wszelkim przeciwnościom. Opowieść, która rozciąga się na całe tysiąclecia i kontynenty. Od Indii po Andaluzję i od bazarów Kairu po uliczki Oksfordu. Zabiera w niezwykłe miejsca: do żydowskiego królestwa w górach południowej Arabii; do syryjskiej...
Sejm Żydów litewskich (waad litewski) był centralną reprezentacją żydowską na terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego. Działał przez prawie półtora wieku (1623-1764), a jego aktywność dotyczyła wszystkich sfer życia społeczeństwa żydowskiego. Podejmował szeroko zakrojone działania na rzecz ogółu Żydów litewskich na sejmach i sejmikach szlacheckich, na dworze królewskim, w sądach nieżydowskich, na dworach...
Niniejsza publikacja jest teoretyczno-empirycznym studium socjologicznym dotyczącym wypowiedzi i postaw warszawskich seniorów odnośnie Żydów, ich dziedzictwa i tradycji, a także relacji polsko-żydowskich, których sami doświadczyli w latach swojej młodości. Starsi ludzie przedstawili niezwykle ciekawy i zarazem złożony dyskurs o walorze dokumentacyjnym, bogatym w kontekstowe i historyczne odniesienia....
Książka omawia zagadnienie kolaboracji Żydów z władzami niemieckimi w Krakowie w latach 1939-1945 ze szczególnym rozróżnieniem na trzy kategorie współpracy: zinstytucjonalizowanej, indywidualnej i agenturalnej. Autorka analizuje te kwestie w odniesieniu do funkcjonowania takich instytucji jak Judenrat, Żydowska Służba Porządkowa i Jüdische Unterstützungsstelle für das Generalgouvernement...
„Mirtala” to powieść Elizy Orzeszkowej z 1886 roku. Pisarka oparła to dzieło na losach żydów w cezariańskim Rzymie. Przeciwstawiała się w nim współczesnemu antysemityzmowi, ostrzegając społeczeństwo przed izolowaniem się i wrogością do nacji żydowskiej. Jednocześnie ukazywała podobieństwo Polaków i Żydów przedstawiając te narody jako podbite.
Szolem Alejchem, właściwie Szolem Rabinowicz (1859-1916), żydowski pisarz tworzący w języku jidysz, a także hebrajskim i rosyjskim. Od 1887 mieszkał w Kijowie, 1906-1907 i od 1914 w Nowym Jorku. Proza społeczno-obyczajowa i psychologiczna, niekiedy tragikomiczna, ukazująca życie codzienne Żydów we wschodniej Europie na przełomie XIX i XX w.
Szolem Alejchem, właściwie Szolem Rabinowicz (1859-1916), żydowski pisarz tworzący w języku jidysz, a także hebrajskim i rosyjskim. Od 1887 mieszkał w Kijowie, 1906-1907 i od 1914 w Nowym Jorku. Proza społeczno-obyczajowa i psychologiczna, niekiedy tragikomiczna, ukazująca życie codzienne Żydów we wschodniej Europie na przełomie XIX i XX w.
Szolem Alejchem, właściwie Szolem Rabinowicz (1859-1916), żydowski pisarz tworzący w języku jidysz, a także hebrajskim i rosyjskim. Od 1887 mieszkał w Kijowie, 1906-1907 i od 1914 w Nowym Jorku. Proza społeczno-obyczajowa i psychologiczna, niekiedy tragikomiczna, ukazująca życie codzienne Żydów we wschodniej Europie na przełomie XIX i XX w.
Utwór powstał w 1890 roku. W okresie tym pozytywistyczne, wzniosłe hasła asymilacji Żydów uległy zatarciu. Narastała nieufność i wrogość wobec wyznawców judaizmu. Orzeszkowa, autorka rozprawy „O Żydach i kwestii żydowskiej”, zdecydowała zwrócić się z apelem do pisarzy, by aktywnie sprzeciwili się haniebnej agresji. W 1890r. wystosowała do Marii Konopnickiej list, w którym prosiła, by "czy prozą, czy...